Saturday 25 December 2010

LAGU UNTUK PEJUANG


MENGHARUNGI SAMUDERA KEHIDUPAN
KITA IBARAT PARA PENGEMBARA
HIDUP INI ADALAH PERJUANGAN
TIADA MASA UNTUK BERPANGKU TANGAN

SETIAP TETES PELUH DAN DARAH
TAK AKAN SIRNA DITELAN MASA
SEGURIS LUKA DI JALAN ALLAH
AKAN MENJADI SAKSI PENGORBBANAN

ALLAHU GHYATUNA
ARRASUL QUDWATUNA
ALQURAN DUSTURUNA
ALJIHADU SABILUNA
ALMAUTU FI SABILILLAH
ASMA AMA NINA

ALLAH ADALAH TUJUAN KAMI
RASULULLAH TELADAN KAMI
ALQURAN PEDOMAN HIDUP KAMI
JIHAD ADALAH JALAN JUANG KAMI
MATI DI JALAN ALLAH ADALAH
CITA-CITA KAMI TERTINGGI

lagu ini memberi peringatan kepada pejuang islam, jalan perjuangan adalah sesuatu yang sukar. setiap hari kita akan berjumpa dan berhadapan dengan perkara baru. Ibarat seorang pengembara yang melalui liku-liku dan rintangan. Melihat perkara yang baru sepanjang perjalan. kita akan menempuhi berbagai rintangan dan kita perlu belajar dari pengalaman. Setiap kesilapan dan kelemahan yang kita lakukan sepanjang perjalanan perlu kita baiki. halangan dan rintangan yang akan menguatkan kita bukan menyebabkan kita lemah. setiap saat hidup kita adalah perjuangan, tiada masa untuk kita bazirkan kerana kewajibpan yang perlu kita lakukan melebihi masa yang kita ada.



walaupun kita penat, walaupun kita cedera kita akan mendapatkan ganjaran dari allah s.w.t.. perjuangan yang kita lakukan akan dinikmati oleh orang-orang selepas kita dan berterusan hingga zaman berzaman. nikmat islam yang kita terima hari ini adalah hasil dakwah dan perjuangan pendakwah yang merantau beribu batu untuk menyampaikan kalimatul HAQ. Dari hasil usaha mereka dan hidayah yang allah kurniakan kepada kita muncullah sinar islam di negara kita dengan majoriti menganut agama islam.

perjuangan kita hanya mengharapkan keredhaan allah dan menegakkan syiar islam semata-mata. bukan kerana kebendaan,pengaruh dan kemasyhuran nama. kita mestilah menteledani sifat rasulullah dan cara beliau berjuang.. kebijaksanaan dan kaedah rasulullah berjuang sesuai dengan tuntutan zaman... setiap pejuang dan pendakwah mestilah berakhlak seperti yang telah ditujukkan rasulullah.. kawan dan lawan menyegani rasulullah kerana ketinggian akhlak dan budi pekertinya.. rasulullah mempunyai akhlak yang agung dan wajib kita contohi.. al-quran dan sunnah akan menjadi pedoman para pejuang.. pejuang perlulah mengikut acuan al-quran dan sunnah.. orang yang kehidupannya tidak selari dengan kehendak alquran dan sunnah bukanlah seorang pejuang walaupun dia mendabik dada menyatakan dialah pejuang agama.. tetapi itu hanya omong-omong kosong sahaja.. perjuangan kita adalah jihad fi sabilillah. cita-cita para pejuang islam adalah mati syahid,itu adalah cita-cita mereka yang tertinggi sehingga sanggup meninggalkan harta,isteri,anak-anak, dunia dan seisinya demi mencapai cita-cita syahid... ADAKAH KITA PEJUANG ISLAM?

No comments:

Post a Comment